بسم الله الرحمن الرحیم

همونطور که قول داده بودم ادامه ترجمه رو میذارم امیدوارم که مورد استفاده قرار بگیره .سعی میکنم مطالب کوتاه کوتاه و پیوسته حداکثر یک روز در میون باشه تا خوندن و یادگیری و آسونتر باشه و حوصلتون رو سر نبره . خوشحال میشم اگر پیشنهاداتی داشتید یا اینکه اشتباهی در این متن پیدا کردید خبرم کنید .

سیگنال ها و پروتکل ها :

کامپیوتر ها می توانند از طریق  network medium مختلفی و به مقاصد گوناگونی تشکیل یک شبکه را بدهند . در بیشتر موارد آنچه در طول فرآیند یک شبکه اتفاق می افتد فارغ از طبیعت و نوع ارسال داده یnetwork medium موبوطه است . 
فرآیند کلی ارسال داده به این صورت است که یک داده توسط یک کامپیوتر تولید شده و در دسترس network medium قرار می گیرد . داده ها به سیگنال متناسب با network mediumمورد استفاده تبدیل می شوند این سیگنال می تواند یک ولتاژالکتریکی برای یک کابل مسی ،یک موج نوری یا یک پالس برای فیبر نوری و یا یک موج فراقرمز یا رادیویی باشد.
این سیگنال ها در هنگام ورود به رایانه مقصد تبدیل به یک کد دو دویی قابل فهم نرم افزار موجود در آن رایانه می شود .رایانه نیز این کد دودویی را به اطلاعاتی تفسیر می کند که در موارد گوناگونی کاربرد دارند .
البته این فرایند بسیار پیچیده تر از آن است که در بالا ذکر شد در واقع کار های پیچیده زیادی اتفاق می افتد تا مثلا ایمیلی که شما برای مادرتان می فرستید به یک سیگنال تبدیل شود ، کشور ها را بپیماید و نهایتا در سیستم مادرتا به متن تبدیل شود. 
گاهی شبکه ها تعدادی رایانه هستند که از یک ورژن از یک سیستم عمل و نرم افزار های یکسان استفاده می کنند و گاهی هم شبکه ها متشکل از پلتفرم های متفاوتی هستند که از نرم افزا های مختلفی بهره می برند. شاید به نظر برسد که استفاده از رایانه های با سیستم عامل و نرم افزار های یکسان بسیار آسانتر است که در برخی موارد هم به همین شکل است . اما به صورت کلی نوع و ورژن پلت فرم استفاده شده در یک شبکه اهمیت چندانی ندارد بلکه مهمتر از آن  زبان تبادل اطلاعات بین سیستم هاست که باید برای تمام رایانه های یک شبکه قابل فهم باشد .
معمولا این زبان تبادل اطلاعات را پروتکل می نامند. رایانه ها حتی ساده ترین تبادل اطلاعات خود را از طریق پروتکل ها انجام میدهند.
درست همانطور که دو نفر برای برقراری ارتباط می بایست به یک زبان سخن بگویند رایانه ها هم برای تبادل اطلاعات نیازمند استفاده از پروتکل های یکسان هستند.
یک پروتکل شبکه می تواند نسبتا ساده و یا خیلی پپیچیده باشد. در برخی موارد پروتکل ساده است مانند الگوی یک ولتاژالکتریکی  که ارزش دودویی یک بیت داده را مشخص می کند صفر و یک .این مفهوم به همان سادگی کد مورس است که از کنار هم گذاشتن . و – یکی از حروف الفبا را ایجاد می کنند. 

در حالیکه پروتکل های پیچیده تر شبکه می توانند سرویس های زیر را ایجاد کنند :

  • Packet acknowledgment  :  پیامی است گه گیرنده به رتیتنه مبدا می فرسند و اعلامی میکند  بسته دریافت شده است . یک بسته(Packet اساسی ترین واحد انتقال داده به شمار می رود
  • Segmentation  : عبارتست از تقسیم طول یک جریان داده به واحد های مناسبی برای انتقال از روی شبکه .
  • control  Flow : فرآیند تولید پیام توسط سیستم دریافت کننده بسته است که در طی این پیام به سیستم فرستنده اعلام می کند جریان فرستادن بسته را با چه سرعتی ادامه دهد . کند تر از قبل یا تند تر
  •  Error detection  : در این سرویس یک قطعه کد را در بسته فرستاده شده می گنجانند که سیستم مقصد از روی آن می فهمد بسته سالم به دستش رسده یا نه 
  •  Error correction : سیستم گیرنده که متوجه می شود بسته خراب است از طریق این سرویس طی پیامی به سیستم فرستنده اعلام می کند که بسته خراب رسیده و باید مجددا ارسال شود .
  • Data compression مکانیزم کاهش حجم داده های فرستاده شده از طریق حذف اطلاعات  redundant. – یک پیام بیان به روشی که اساس اطلاعات به طرق گوناگونی قابل دسترسی باشد-.
  • Data encryption مکانیزم حفاظت داده ارسال شده از طریق قرار دادن کلیدی در بسته فرستاده شده که سیستم مقصد آن را می شناسد. 

در بیشتر موارد پروتکل ها بر اساس استاندار هایی شکل می گیرند که توسط یک کمیته مسقتل وضع می شوند.استفاده از این پروتکل ها انعطاف پذیری شبکه را بالا می برد و این امکان رابر آورده می سازد که در یک شبکه از سیستم های متفاوتی استفاده کنیم که بدون هیچ محدودیتی با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند.  البته پروتکل های معدودی هم هستند که توسط شرکت خاصی ایجاد می شود که امکان استفاده در دامنه های عمومی را ندارند.
به خاطر سپردن این نکته در شبکه های کامپیوتری حائز اهمیت است که کامپیوتر ها در طول فرآیند برقراری ارتباط از پروتکل های متفاوتی استفاده می کنند .
توابعی که توسط پروتکل ههای مختلف ایجاد می شود در لایه های مدل OSI  (در درس دوم به تفصیل توضیح داده د خواهد شد) قرار می گیرند.
به طور مثال ممکن است شما توضیحاتی در مورد شبکه های ETHERNET در کتب و مقالات مختلف شنیده باشید .ولی پروتکل  ETHERNET تنها پروتکل استفاده شده در این شبکه ها نیست .و در لایه های مختلف شبکه از پروتکل های متفاوتی استفاده می شود . البته این پروتکل تنها پروتکل استفاده شده در انتقال داده مدل فوق الذکر است . اما لایه هایی هم وجود دارند که به طور همزمان از پروتکل های مختلفی استفاده می کنند .
پروتکل ها در درون رایانه ها کاربرد های متفاوتی دارند . برخی سخت افزار مورد استفاده را مشخص می کند .مثلا می گوید که رایانه از چه کارت شبکه ای استفاده می کند . برخی دیگر درایو های مورد استفاده سخت افزار را مشخص می کنند . ولی به طور عمده اکثر پروتکل ها در سیستم عمل ها جمع می شوند .

-----------------------------------------------
پ.ن : این مطلب از وبلاگ سابق اینجانب به این وبلاگ منتقل شده است