بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع تست نرم افزار و بخش تضمین کیفیت در فرایند تولید نرم افزار، از آن چیز هایی است که در کشور ما خیلی فانتزی دیده می شوند و معمولا کمتر شرکتی حاضر می شود آنطور که شاید و باید در این زمینه سرمایه گزاری کند .

در حالی که در صورت پیاده سازی یک سیستم تضمین کیفیت خوب و قدرتمند می تواند در بسیاری از هزینه های بعدی صرفه جویی کرد و حتی در مواردی جلوی بسیاری از فجایع را گرفت . بخصوص در موسسات دولتی که معمولا نرم افزار ها به صورت برونسپاری شده و با قرار دادهای پیمانکاری تولید می شود این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است . متاسفانه به دلیل جدی نگرفتن این مقوله سالانه مقدار زیادی از بیت المال صرف خریدن نرم افزار های بی کیفیتی می شود که نه تنها کارایی لازم را برای آن ارگان ندارد بلکه بدلیل عدم وجود فرایند های کشف خطای مشخص، دعوای بین کارفرما و پیمانکار هرگز به نتیجه نمی رسد .

در حالی که در صورت پیاده سازی یک نظام تضمین و کنترل کیفیت استاندارد اشکالات فنی نرم افزار به خوبی مشخص شده و می توان با یک برنامه ریزی و توافق مشخص به رفع آنها و رسیدن به کیفیت استاندارد در نرم افزار نائل شد .

البته در این مورد منابع فارسی موجود معمولا خیلی کلی و تئوری وارد بحث شده اند و کمتر به صورت کاربردی به بحث آزمون نرم افزار و تضمین کیفیت پرداخته اند . لذا در این زمینه سعی دارم در آینده مباحثی که بیشتر به صورت کاربردی به موضوع تضمین کیفیت نرم افزار می پردازد را در این صفحات ارائه دهم .

برای شروع تلاش می کنم به ترجمه مطالب سایت http://www.guru99.com/software-testing.html که بسیار شیوا و کاربردی به موضع تست پرداخته ، بپردازم. امیدوارم که این مباحث مورد استفاده قرار بگیرد .خوشحال می شوم تا در این مسیر شما دوستان و همکاران عزیز بنده را از نظرات و پیشنهادات خود بهره مند گردانید .