بسم الله الرحمن الرحیم

این راهنما به شما کمک می­کند تا با تمام ریزه کاری های آزمون نرم افزار را آشنا شوید. اگر می­خواهید در عالم آزمون نرم افزار یک حرفه ای شوید حتما این راهنما را بخوانید!

آزمون نرم افزار چیست ؟

آزمون نرم افزار فرایند امتیازدهی به ویژگی­های یک سیستم یا برنامه کامپیوتری است که مشخص می کند، آیا این سیستم یا برنامه، نیازمندی­های مورد انتظار و نتایج مطلوب را برآورده می­کند یا خیر.

در این فرایند شما خطا­های (Bug    ) محصول یا پروژه نرم افزاری را کشف می­نمایید .

مهارت­های مورد نیاز برای  آزمونگر (Software Tester  ) شدن:

برای آنکه یک آزمونگر نرم افزار خوب شوید به مهارت­های زیر نیاز دارید. شما می­توانید با مقایسه مهارت­های فعلی خود و چک لیست مهارت های زیر مشخص کنید که برای آزمونگری نرم افزار مناسب هستید یا خیر .

 

  • یک آزمونگر خوب نرم افزار می­بایست از قدرت تحلیل قوی ای برخوردار باشد . قدرت تحلیل کمک می­کند تا بتوانید سیستم های نرم افزاری پیچیده را در راستای درک بهتر و تولید مورد آزمون­های (test cases) مرتبط، به واحدهای کوچکتر تجزیه کنید. اگر از داشتن قدرت تحلیل قوی خود مطمئن نیستید به این لینک مراجعه نمایید. اگر شما بتوانید حداقل یکی از مسائل ارائه شده را حل کنید شما از قدرت تحلیل خوبی برخوردار هستید .
  • یک آزمونگر خوب نرم افزار باید به صورت تخصصی ازبرخی مهارت­های فنی برخوردار باشد. این مهارت ها، شامل سطح بالایی از کاربری ابزار اداری مانند آفیس، ابزار تستی مانند QTP , Loadrunner و غیره و البته درک عمیقی از اپلیکیشن­های تحت آزمون می­باشد. این مهارت­ها را می­توان با آموزش و تمرین بدست آورد . همچنین داشتن مهارت های برنامه نویسی در این زمینه بسیار به شما کمک خواهد کرد اگر چه بدون داشتن این مهارت هم می­توانید به فعالیت آزمون نرم افزار بپردازید .
  • یک آزمونگر خوب نرم افزار باید از مهارت­های ارتباط کتبی و شفاهی خوبی برخوردار باشد. المان­های آزمون (مانند مورد های آزمون ، طرح آزمون ، استراتژی آزمون ، گزارش خطا ها و ...) که توسط آزمونگر تولید می شوند می­بایست به راحتی قابل درک باشند . تعامل با توسعه دهندگان (درباره باگ های سیستم و مسائل و مشکلات دیگر سیستم) نیاز به کمی سیاست و هوشمندی دارد.
  •  تکرار بیش از حد آزمون  بخصوص در هنگام انتشار کد می­تواند کار بسیار سختی باشد . یک آزمونگر نرم افزار باید بتواند به شکل موثری حجم کار را با بیشترین بهره وری مدیریت کند و میزان تکرار آزمون  را در بهینه ترین تعداد، مدیریت و سازماندهی کند.
  •  برای آنکه یک آزمونگر خوب باشید، شما به یک نگرش وسیع و کلی نگر نیاز دارید. شما باید بتوانید نقاط بحرانی سیستم را شناسایی کنید و جزییات را کامل بررسی نمایید، با علاقه مندی به یادگیری بپردازید و در راستای بهبود سیستم پیشنهادات سازنده دهید. در صنعت نرم افزار، تکنولوژی­ها با سرعت روز افزونی در حال تکامل و تغییر هستند. بنابراین یک آزمونگر خوب باید این توانایی را داشته باشد که مهارت­های فنی خود را متناسب به تغییرات بروزآوری کند . شما باید به درجه ای از تخصص در زمینه های تکنولوژی های مختلف رسیده باشید که بتوانید به صورت کاملا مستقل و بدون نیاز به نظارت یک ناظر بالا دستی وظایف محوله را به انجام برسانید .
  • برای کسب موفقیت در هر حرفه ای شما باید از میزان زیادی شور و شوق در آن حرفه برخوردار باشید.یک آزمونگر خوب باید عاشق حرفه خود باشد .

 

 

 

تحصیلات دانشگاهی :

آزمونگرهای نرم افزار می­بایست در زمینه­ی رشته­های علوم کامپیوتر تحصیل کرده باشند. اگر در این این زمینه تحصیلات دانشگاهی ندارید بهتر است در یکی از دوره های تخصصی آزمون نرم افزار شرکت کنید.

فعالیت های روزانه یک آزمونگر :

ساعت­های مختلف روزهای کاری یک آزمونگر به فعالیت­هایی مانند درک نیازمندی های سیستم، ساختن موارد آزمون، اجرای موارد آزمون، گزارش و باز آزمونی باگ ها ، حضور در جلسات بازبینی و سایر فعالیت های تیم سازی می گذرد.

ارتقا شغلی :

شما به عنوان یک آزمونگر نرم افزار یا تحلیلگر تضمین کیفیت (QA Analyst) می توانید روند زیر را پشت سر بگذارید. البته این روند می­تواند در شرکت ها و سازمان های مختلف متفاوت باشد .

ردیف

عنوان

سابقه

1

تحلیلگر تضمین کیفیت (QA Analyst  )   

افراد تازه کار 

2

تحلیلگر تضمین کیفیت ارشد (Sr. QA Analyst )

2 تا 3 سال

3

هماهنگ کننده تیم تضمین کیفیت (QA Team Coordinator)

6 تا 5 سال

4

مدیر آزمون (Test Manager)

8 تا 11 سال

5

مدیر سناریوی آزمون (Senior Test Manager)

14 سال و بیشتر

 

سایر تخصص های یک آزمونگر نرم افزار :

وقتی شما خوب درگیر موضوع آزمون های دستی شدید ، می توانید فعالیت های زیر را هم دنبال کنید :

  •  خودکار سازی آزمون : به عنوان یک مهندس آزمون ، شما در مواردی که آزمون دستی بسیار وقت گیر است باید به سراغ خودکار و ماشینی کردن آزمون ها بروید . در این مسیر می توانید از ابزار های مختلفی که شرکت های معتبر ارائه داده اند بهره ببرید.
  • آزمون کارایی : به عنوان یک مهندس آزمون شما باید درباره میزان سرعت و شکل پاسخگویی اپلیکیشن ها پاسخگو باشید . مواردی از قبیل زمان لود شدن ، بیشترین میزان باری که سیستم تحمل می کند و ... . در این مسیر ابزار های مشخصی به کمک شما خواهد آمد .
  • تحلیل کسب و کار : یکی از امتیازات مهندس آزمون نسبت به توسعه گر این است که آزمون گر ها از بیرونی ترین لایه های اطلاعات کسب و کار سیستم خبر دارند . این اطلاعات باعث می شود که در آینده یکی از فرصت های ارتقای آزمونگر تبدیل شدن به به یک تحلیلگر کسب و کار(بیزینس) باشد . به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار شما موظف خواهید بود تا business model و جریان کاری  شرکت مورد نظر را ارزیابی کنید و مشخص کنید که این دو چگونه با تکنولوژی مورد نیاز شرکت یکپارچه می شوند. بر اساس دیدگاهی که دارید می توانید در خصوص فرایند پیشنهاد دهید ، و مراحل مختلف فرایند را اولویت بندی کنید .

باور های رایج:

1-    سطح تست آزمون از برنامه نویسی پایین تر است ، برنامه نویس ها از آزمونگر ها محترم ترند .

برخلاف باور رایج ، در شرکت های آینده نگر با آزمونگر ها همانطور رفتار می شود که با برنامه نویسان و به هر دو گروه حقوق یکسان تعلق می گیرد.

2-    آزمون نرم افزار خسته کننده است

آزمون نرم افزار واقعا می تواند اعصاب شما را هنگامیکه لازم است به درک بیزنسی از سیستم برسید تا بر اساس این درک تست کیس ها را طراحی کنید ، مورد آزمون قرار دهد .آن چیزی که خسته کننده است خود آزمون نرم افزار نیست بلکه تکرار مکرر یک مجموعه فعالیت آزمون است . راه حلش هم امتحان روش ها و فعالیت های جدید است .

نقشه راه یادگیری آزمون نرم افزار :

در نمودار زیر ما مسیر پیشنهادی برای یادگیری و تخصص پیدا کردن در زمینه تست نرم افزار را در اختیار شما قرار می دهیم :

شما باید با یادگیری اصول اولیه آزمون نرم افزار کار را شروع کنید.بعد از اتمام این مرحله شما می توانید برای حضور در بازار کار اقدام نمایید . این کار باعث می شود تا دانش عملی مورد نیاز را بدست آورده و اطلاعات تئوری خود را در این زمینه تقویت نمایید.

بعد از این مرحله شما باید به سمت یادگیری QTP (Quick Test Professional) و ابزار های خودکار سازی و در مرحله بعد به سراغ Loadrunner و ابزار آزمون کارایی و در نهایت به سراغ آموزش های مربوط به Quality Center یا ابزار های مدیریت آزمون بروید .

وقتی شما روی همه این ابزارها مسلط شدید ممکن است که مایل باشید یک گواهی نامه هم دریافت کنید . در اینجا ما پیشنهاد می کنیم که به دنبال مدرک ISTQB بروید. البته این کاملا یک موضوع اختیاری است .

با داشتن این مهارت ها و تسلط بر این ابزار ها شما شانس زیادی برای بدست آوردن یک شغل دائمی در یک شرکت بزرگ خواهید داشت.

لینک های یادگیری موارد فوق :

  • Software Testing - link
  • QTP - link
  • Loadrunner - link
  • Quality Center - link
  • Freelancing Job - link
  • Permanent Jobs - Any major job portal like monster.com or naukri.com

--------------------------------------------------------------

پ.ن : برای دیدن متن اصلی به اینجا مراجعه کنید