بسم الله الرحمن الرحیم

بعد از مدتها دوباره به سراغ php آمده بودم . موضوع از این قرار بود که یکی از وب سایتهایی که مدیرت فنی اش بر عهده من بود بر اساس جوملا بود و هاست آن را لینوکسی گرفته بودیم . حالا بعد از دو سال یک برنامه ثبت نامی برایشان پیش آمده بود که می خواستند حتما الکترونیکی باشد به طوری که بتوانند بعد از انجام ثبت نام گزارش های آماری از سیستم بگیرند . ضمن اینکه این ثبت قرار بود هر سال تکرار شود .

بعد از کمی جستجو در بین ماژول های موجود و دو دوتا چهارتا کردن اوضاع به این نتیجه رسیدم که نوشتن یک مینی سایت برای این موضوع خیلی ساده تر از ویرایش مالژول های موجود است برای همین هم دست به کار شدم .

برای اینکه بتوانم یک وب سایت را با PHP طراحی و اجرا کنم می بایست یک سیستم با امکانات زیر در اختیار داشتم:

1- خوبی PHP به این بود که با یک ویندوز XP سرویس پک 2 هم می توان سایر تنظیمات لازم را نصب کرد .

2- به عنوان وب سرور به Appach نیاز داشتم 

3- معمولا برای PHP از دیتا بیس تحت MySQL استفاده می کنند که ساده ترین نرم افزار برای مدیریت آن PHPMyAdmin است

4- برای نوشتن صفحات وب PHP  به یک IDE هم نیاز داشتم که طبق تجربه گذشته DreamViwer را انتخاب کردم .

چهارسالی می شد که php را کنار گذاشته بودم و طبعا شروع کار کمی سخت بود .  از آنجا که سیستمی که معمولا با آن کار می کنم به عنوان یک IIS سرور کانفیگ شده بود و هنوز هم برای وب سایتهای .NET به این تنظیمات احتیاج داشتم سراغ مجازی سازی رفتم .

[ البته راههایی هم هست که می توان یک سیستم را طوری کانفیگ کرد که هم IIS را تامین کند و هم آپاچی را . ولی با توجه به کمبود وقت به نظرم رسید مجازی سازی سریعترین راه است ]

با نصب یک Microsoft Virtual PC و یک ویندوز XP کار را شروع کردم . بعد با نصب نرم افزار APPSERV تمام تنظیمات مربوط به Appachi و MySQL به سادگی راه اندازی شد .در مرحله بعد DreamViwer را نصب کردم . حالا همه چیز فراهم بود . فقط می ماند حافظه بنده که خیلی از PHP فاصله گرفته بود برای یاد آوری تمام فراموش شده ها هم به سراغ وب سایت http://www.w3schools.com/php که جزو بهترین و ساده ترین مراجع برای برنامه نویسان وب به شمار می رود رفتم . حالا همه چیز آماده بود با خیال آسوده بسم الله را گفتم و کار شروع شد .